Pages

Wednesday, September 26, 2012

Kenali Bayi Anda


kepala
biasanya kepala bayi yang baru lahir akan kelihatan sedikit lonjong akibat proses kelahirannya. ini disebabkan semasa proses tersebut bayi terpaksa melalui ruang yang terhad bukaannya. tidak dapat dinafikan juga mungkin pada masa itu
, pintu serviks ibu masih belum terbuka sepenuhnya. oleh itu, kepala bayi akan mengikut saiz serviks pada ketika itu. selain itu, ada sesetengah bayi yang benjol kepalanya. keadaan ini biasa terjadi sekiranya bayi lahir dengan menggunakan bantuan vakum. bahagian kepala yang disedut itulah yang akan benjol sedikit

vernix
jangan terperanjat jika anda mendapati semasa dilahirkan anak penuh dengan salutan bahan berwarna putih yang berminyak. bahan tersebut dikenali sebagai vernix yang berfungsi melindungi kulit bayi daripada cecair amnion ketika berada dalam kandungan ibu. jangan risau, bahan ini boleh dihilangkan dengan hanya mencuci badan bayi dengan air.

mata
jika dilihat pada matanya pula, biasanya berwarna sedikit kebiru-biruan kerana proses pigmentasi masih belum berlaku. proses ini hanya akan mengambil tempat setelah bayi berusia kira-kira enam minggu. matanya juga kelihatan bengkak. bengkak ini akan surut selepas dua atau tiga hari. usah terkejut dan risau bila mendapati mata anak anda kelihatan sedikit juling. ini adalah perkara biasa untuk tempoh lapan minggu pertama kerana mereka masih dalam proses untuk menyeragamkan pergerakan mata. jangan hairan jika bayi anda tidak menunjukkan sebarang tindak balas sekiranya anda berdiri di depannya. untuk pengetahuan anda, penglihatan bayi pada minggu pertama kelahirannya hanyalah kira-kira 25 cm jaraknya. ini bermakna, dia hanya boleh melihat benda-benda yang dekat dengannya

tali pusat
kepada bapa yang melihat sendiri anak anda dilahirkan, jangan terkejut jika melihat tali pusat bayi anda. tali pusat ini sangat panjang dan bercantum dengan uri untuk proses pemakanannya semasa berada dalam kandungan. selepas dilahirkan, doktor atau jururawat akan memotong pendek tali pusat tersebut lalu dikepit dengan klip plastik. tali pusat ini perlu dijaga rapi sebelum dia tanggal dengan sendirinya kira-kira lima hingga sepuluh hari kemudiannya. cuci semua kekotoran yang ada padanya untuk mengelakkan jangkitan. kuman. sila dapatkan bantuan bidan ataupun doktor sekiranya tali pusat bayi anda mengalami masalah

alat kelamin
semasa dilahirkan, alat kelamin bayi sama ada perempuan atau lelaki kelihatan lebih besar daripada yang biasa, seolah-olah membengkak. jangan risau kerana alat kelamin tersebut akan mengecut selepas beberapa hari dilahirkan. ada kalanya juga, bayi perempuan akan mengeluarkan sedikit darah ataupun lendir daripada alat kelaminnya akibat perubahan hormon.

najis
najis bayi yang baru lahir melekit dan berwarna hijau kehitaman. najis ini dikenali sebagai meconium. najis ini kemudiannya akan bertukar warna sedikit demi sedikit seperti najis bayi yang biasa kita lihat selepas mula menyusu. pada minggu-minggu pertama kelahirannya, bayi kerap membuang air besar

berat badan
berat badan bayi akan berkurangan sehingga 10 peratus selepas satu atau dua hari dilahirkan. walau bagaimanapun, berat badannya akan bertambah selepas mereka mula menyusu.

telinga
jangan terkejut jika diberitahu bahawa bayi sudah boleh mendengar sejak dari dalam kandungan lagi. oleh itu, dengarkanlah perkara-perkara yang baik kepada bayi anda semasa mereka berada dalam kandungan agar dia menjadi anak yang soleh, cerdas dan cergas

sentuhan
percayalah bahawa sentuhan memainkan peranan yang paling penting dalam dunia bayi anda. belaian lembut daripada anda mencerminkan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepadanya. belailah anak-anak sekerap mungkin kerana anak akan rasa selamat setiap kali berada dalam dakapan anda

rambut
kepala bayi sudah mula ditumbuhi rambut ketika masih di dalam kandungan lagi. walau bagaimanapun, rambut ini akan gugur sedikit demi sedikit selepas dilahirkan dan akan digantikan dengan rambut yang baru.





Photo: kepala
biasanya kepala bayi yang baru lahir akan kelihatan sedikit lonjong akibat proses kelahirannya. ini disebabkan semasa proses tersebut bayi terpaksa melalui ruang yang terhad bukaannya. tidak dapat dinafikan juga mungkin pada masa itu, pintu serviks ibu masih belum terbuka sepenuhnya. oleh itu, kepala bayi akan mengikut saiz serviks pada ketika itu. selain itu, ada sesetengah bayi yang benjol kepalanya. keadaan ini biasa terjadi sekiranya bayi lahir dengan menggunakan bantuan vakum. bahagian kepala yang disedut itulah yang akan benjol sedikit

vernix
jangan terperanjat jika anda mendapati semasa dilahirkan anak penuh dengan salutan bahan berwarna putih yang berminyak. bahan tersebut dikenali sebagai vernix yang berfungsi melindungi kulit bayi daripada cecair amnion ketika berada dalam kandungan ibu. jangan risau, bahan ini boleh dihilangkan dengan hanya mencuci badan bayi dengan air.

mata
jika dilihat pada matanya pula, biasanya berwarna sedikit kebiru-biruan kerana proses pigmentasi masih belum berlaku. proses ini hanya akan mengambil tempat setelah bayi berusia kira-kira enam minggu. matanya juga kelihatan bengkak. bengkak ini akan surut selepas dua atau tiga hari. usah terkejut dan risau bila mendapati mata anak anda kelihatan sedikit juling. ini adalah perkara biasa untuk tempoh lapan minggu pertama kerana mereka masih dalam proses untuk menyeragamkan pergerakan mata. jangan hairan jika bayi anda tidak menunjukkan sebarang tindak balas sekiranya anda berdiri di depannya. untuk pengetahuan anda, penglihatan bayi pada minggu pertama kelahirannya hanyalah kira-kira 25 cm jaraknya. ini bermakna, dia hanya boleh melihat benda-benda yang dekat dengannya

tali pusat
kepada bapa yang melihat sendiri anak anda dilahirkan, jangan terkejut jika melihat tali pusat bayi anda. tali pusat ini sangat panjang dan bercantum dengan uri untuk proses pemakanannya semasa berada dalam kandungan. selepas dilahirkan, doktor atau jururawat akan memotong pendek tali pusat tersebut lalu dikepit dengan klip plastik. tali pusat ini perlu dijaga rapi sebelum dia tanggal dengan sendirinya kira-kira lima hingga sepuluh hari kemudiannya. cuci semua kekotoran yang ada padanya untuk mengelakkan jangkitan. kuman. sila dapatkan bantuan bidan ataupun doktor sekiranya tali pusat bayi anda mengalami masalah

alat kelamin
semasa dilahirkan, alat kelamin bayi sama ada perempuan atau lelaki kelihatan lebih besar daripada yang biasa, seolah-olah membengkak. jangan risau kerana alat kelamin tersebut akan mengecut selepas beberapa hari dilahirkan. ada kalanya juga, bayi perempuan akan mengeluarkan sedikit darah ataupun lendir daripada alat kelaminnya akibat perubahan hormon.

najis
najis bayi yang baru lahir melekit dan berwarna hijau kehitaman. najis ini dikenali sebagai meconium. najis ini kemudiannya akan bertukar warna sedikit demi sedikit seperti najis bayi yang biasa kita lihat selepas mula menyusu. pada minggu-minggu pertama kelahirannya, bayi kerap membuang air besar

berat badan
berat badan bayi akan berkurangan sehingga 10 peratus selepas satu atau dua hari dilahirkan. walau bagaimanapun, berat badannya akan bertambah selepas mereka mula menyusu.

telinga
jangan terkejut jika diberitahu bahawa bayi sudah boleh mendengar sejak dari dalam kandungan lagi. oleh itu, dengarkanlah perkara-perkara yang baik kepada bayi anda semasa mereka berada dalam kandungan agar dia menjadi anak yang soleh, cerdas dan cergas

sentuhan
percayalah bahawa sentuhan memainkan peranan yang paling penting dalam dunia bayi anda. belaian lembut daripada anda mencerminkan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepadanya. belailah anak-anak sekerap mungkin kerana anak akan rasa selamat setiap kali berada dalam dakapan anda

rambut
kepala bayi sudah mula ditumbuhi rambut ketika masih di dalam kandungan lagi. walau bagaimanapun, rambut ini akan gugur sedikit demi sedikit selepas dilahirkan dan akan digantikan dengan rambut yang baru.

sumber : http://pama.karangkraf.com/bayi/kenali-bayi-baru-anda-1.10886

Saturday, September 22, 2012

pakej B.Band 1M rm25sebulan!!


PAKEJ BROADBAND 1 MALAYSIA TERBARU | RM25 SEBULAN UNLIMITED | 1G DOWNLOAD QUOTA| BERBALOI DAN JIMAT | KEBAIKAN DAN KEBURUKAN YES

Assalamualaikum w.b.t.

Selepas kejayaan pakej broadband SKMM 1 Malaysia Celcom dan Maxis, sebuah lagi syarikat telekomunikasi 4G melancarkan produk yang hampir serupa. 

Yes, seperti ramai sedia maklum, menawarkan internet mudah-alih yang paling laju di Malaysia, dan didatangkan dalam beberapa pilihan pakej pra-bayar. Terkini, ia dilihat, Yes turut menambah pakej khas dinamakan 1Malaysia Valuepack pada tawaran mereka. - Amanz.my


Melalui pakej khas ini, ia menawarkan penggunaan data sebanyak 1GB pada harga cuma RM25. Bagi para pengguna yang menggunakan internet secara minima, mungkin ia merupakan salah satu pilihan pakej yang menarik, dan boleh melakukan penjimatan sebanyak RM5 jikalau dibandingkan dengan pelan penggunaan biasa.

Selain itu, pakej 1Malaysia Valuepack juga turut membawakan penambahan seperti panggilan percuma diantara rangkaian Yes selama 100 minit, dan juga SMS percuma sebanyak 300 mesej diantara talian Yes.


Bagi anda yang menggunakan atau ingin mencuba pelan Yes, mungkin ini adalah salah satu pilihan yang menarik untuk anda, disamping mengekalkan tempoh aktif talian Yes anda.

 Kelebihan Yes berbanding pakej yang ditawarkan oleh Celcom dan Maxis sebelum ini:
  1. Pengguna boleh mengekalkan nombor telefon sedia ada kerana ia tidak menggunakan sim kad baru.  Bermakna kita tidak perlu menukar nombor telefon baru.
  2. Boleh buat panggilan telefon dan ia adalah prepaid! bukan postpaid.
  3. Pakej 1 Malaysia Yes menawarkan 100 minit panggil percuma (Yes to Yes Only) dan 300 sms percuma (Yes to Yes Only).
  4. Saiz data paling besar berbanding syarikat-syarikat lain iaitu 1G. (Celcom Broadband SKMM Prepaid RM25 menawarkan 800MB dan Maxis Broadband SKMM Prepaid RM25 hanya 700MB)
  5. Streaming youtube paling pantas.  Rakan-rakan dan abang sendiri yang telah menggunakan perkhidmatan Yes setakat ini memuji kelajuan yang ditawarkan mereka. (Saya sendiri berpengalaman meluncur laman web menggunakan broadband Yes. Memang Terbaik.)
Keburukan? Setiap yang bagus mesti ada kelemahan bukan?
  1. Satu sahaja keburukan Yes yang saya tahu...  Liputan Yes di Malaysia masih terhad.  Hanya dikawasan tertentu saja yang boleh mencapai tahap kelajuan yang maksimum. Kawasan tempat tinggal (Machang, Kelantan) saya langsung tak ada. Bila la Yes nak sampai ke Kelantan?  Terpaksa saya mencari altenatif yang lain.
  2. Semak coverage Yes di kawasan anda di sinihttp://www.yes.my/v3/coverage-check.do ada tak? Tengok gambar dibawah, negeri Kelantan langsung tak ada coverage.  Kalau pihak Yes baca blog ni, mohon untuk meluaskan capaian Yes ke Negeri Kelantan.


Sumber: Amanz.my 

p/s: Maklumat lanjut sila ke laman Yes sendiri: 1Malaysia Valuepack

Tahniah DIANA AMIR bcoz sdh BTUNANG


Diana Amir Bertunang Dengan Pensyarah UITM?
Tahniah buat Diana Amir atas pertunangannya! Berita gembira ini telah dikongsikan secara eksklusif melalui segmen Terjah dalam rancangan Galaksi malam tadi.
Menurut Diana, bukan niatnya hendak merahsiakan atau menafikan pertunangannya.
“Perkara tersebut perkara yang baik, cuma kita tak tahu sama ada berkahwin atau tidak dan saya tak mahu susahkan orang lain. Baik kita fikirkan lebih jauh lagi. Kita dah terikat pada perjanjian dan saya perlu cuba memahkotakan janji ini sebaik mungkin kerana kita manusia biasa dan kita tak mahu menyusahkan sesiapa.
Diana Amir Bertunang Dengan Pensyarah UITM?
“Saya minta maaf jika ada menyinggung perasaan sesiapa dalam apa jua cara. Dan saya harap semua akan faham dengan apa yang saya lakukan sebagai seorang manusia, ialah untuk kebaikan semua orang sebenarnya dan bukan untuk kebaikan saya sendiri.
“Kita tidak hebahkan tentang pertunangan kerana tak perlu sebenarnya. Ia bukan perkara wajib untuk dihebahkan. Jika perkara wajib, dah berkahwin, kenapa tak hebahkan perkara yang baik? Cuma sekarang ini, benda tak pasti lagi. Tak adalah malu kalau benda yang dirancang tak menjadi. Jika benda itu dah pasti, baru kita hebahkan.”
Jelas Diana lagi, tunangnya bukan seorang ustaz seperti yang dikhabarkan sebelum ini (sebaliknya yang GUA dengar, dia seorang pensyarah). Turut dikongsinya, dia mencari calon suami yang bijak dan boleh membimbing dirinya. – Gua.com.my
Diana Amir Bertunang Dengan Pensyarah UITM?
Diana Amir Bertunang Dengan Pensyarah UITM?
Diana Amir Bertunang Dengan Pensyarah UITM?

[pic] majlis kahwin anak perempuan sultan brunei



Anak perempuan Sultan Brunei, telah menamatkan zaman bujangnya dengan melangsungkan perkahwinan penuh gilang gemilang. Pengantin lelaki, Pengiran Haji Muhammad Ruzaini, 29, sah menjadi suami kepada Puteri Hajah Hafizah Sururul Bolkiah, 32, anak kelima daripada Sultan dan isterinya, Queen Saleha semalam. Perkahwinan berlangsung di Istana Diraja Brunei yang tersergam indah dan mempunyai 1700 bilik! wow! Kedua-dua pengantin bekerja sebagai Kakitangan Kerajaan dengan Hafizah, yang mempunyai ijazah dalam pentadbiran perniagaan, bekerja sebagai seorang pegawai di Kementerian Kewangan, dan Ruzaini seorang penjawat awam di Pejabat Perdana Menteri. Semoga berkekalan hingga akhir hayat..amin.. aku jugak tak kawin2 lagi...












PERINGATAN UNTUK SEMUA MUSLIMAH

 



✿Wanita kelemahannya pada AURAT..
✿Lelaki kelemahannya pada SYAHWAT..

Maka bagi wanita tidak perlu berkata :
“LELAKI YANG SALAH kerana tidak mampu MENJAGA PANDANGAN mereka!”

Sedangkan kita sendiri yang LALAI DALAM MENJAGA AURAT..

"Sesungguhnya WANITA ITU ADALAH AURAT, maka jika dia keluar (rumah) syaitan akan mengikutinya (MENGHIASINYA agar menjadi FITNAH bagi lelaki), dan keadaannya yang PALING DEKAT dengan Rabbnya (Allah) adalah ketika dia berada di dalam RUMAHNYA."

(HR Ibnu Hibban, Ibnu Khuzaimah, & ath-Thabrani)-

doa tetapkan hati



bila mulut berbicara








A : Awak nak nikah x ?
B : Insyaallah nak lah, Kan sunnah Rasulullah
A : Dah ada calon?
B : Alhmdulillah dah, kan dah ditulis oleh ALLAH
A : Siapa dia?
B : Insyaallah dia adalah lelaki pilihan ALLAH
A : Kenapa nak nikah dgn dia ?
B : Insyaallah memilih dia kerana ALLAH
A : Bagaimana nanti nak jumpa ?
B : Yakin je, ALLAH punya cara yg tak pernah kita duga, Percaya je dgn ALLAH
A : Laa, bila nak nikahnya ?
B : Hmm, ALLAH maha tahu bila waktu yg tepat dan terbaik
A : Jadi kat mana jumpanya ?
B : Tenang, masih di bumi ALLAH, kalau tak di dunia, Insyaallah di syurga ALLAH
A : Jadi ?
B : Serahkn pada ALLAH, niatkan untuk menggapai redha-Nya je, insyaAllah beres ~

doa agar anak pandai belajar

SOLATLAH WALAUPUN KETIKA KAMU SAKIT


Dari Imran bin Hushain r.a., Sesungguhnya Nabi S.A.W. telah bersabda:

"Lakukanlah solat dengan berdiri, jika tidak kuasa, lakukanlah dengan duduk, jika tidak kuasa, lakukanlah dengan berbaring dan jika tidak kuasa, maka dengan isyarat." - (Hadis riwayat Bukhari).

Hadis ini menunjukkan bahawa solat harus dilakukan menurut kekuatannya. Jika masih kuat berdiri maka harus dengan berdiri, jika tidak kuat, dengan duduk, jika tidak kuat, dengan berbaring dan jika masih tidak kuat, dengan memberi isyarat.

Memahami isi hadis ini dapat dimengerti bahawa agama tidak menekan umatnya melainkan menurut batas kemampuannya dan solat adalah wajib didirikan walau dalam keadaan bagaimanpun...

Friday, September 21, 2012

Kos mati kita



Kita tak tahu bila kita akan mati. Masa kita hidup, kita dah banyak menyusahkan keluarga kita dan orang lain. Jadi, mulai dari hari ini, saya syorkan anda dan saya cari duit halal dari sumber yang halal hasil titik peluh kamu sendiri ( bukan ptptn or wang biasiswa pengajian ), lebih kurang RM1000-1500. 
Memang tabung khairat kematian tu ada di setiap negeri, tapi cuba kita sediakan awal-awal duit kita sendiri. Sampai mati pun nak guna duit orang.

Senarai semak kos mati kita:-

Harga kain kapan = RM60-65
Upah gali kubur = RM200-300
Urusan mandi dan mengkafan mayat = RM100-200
Kenderaan jenazah (jika perlu)= RM150-RM200
Urusan kubur dan sewa tempat mandi jenazah (jika perlu) = RM100
Sedekah pada yang hadir solat jenazah termasuk imam (jika berkemampuan) = RM10 x 50 = Rm500


Ini juga adalah persiapan awal kita menghadapi mati kita sendiri. 

Bersediakah kita untuk mati? Ini persiapan teknikal je baru. Bukan bekalan amalan lagi. Amalan adalah MANDATORI atas kita untuk bawa bekal amal pahala banyak-banyak bersama ke dalam kubur.


p/s: Batu nesan cantik-cantik kotak marmar semua tu tak perlu. Letak je batu sungai biasa sebagai tanda ni kubur aku. Nak hias-hias kubur pun tak perlu. Dah mati kan? Nak lawa-lawa apa lagi?

Friday, September 14, 2012

cara save kos bagi BF/GF hadiah

Sweet tak ?

Boleh bagi kat kekasih korang...save kos tuuu...tak semestinya yang mahal je...kalau bagi camni pun dah buatkan kekasih korang senyum lebar dan hati berbunga2 gituu...x caya try la...hehehe ;D

p/s: Jangan curi penyepit ampaian mak korang plak !

Photo: Sweet tak ?

Boleh bagi kat kekasih korang...save kos tuuu...tak semestinya yang mahal je...kalau bagi camni pun dah buatkan kekasih korang senyum lebar dan hati berbunga2 gituu...x caya try la...hehehe   ;D

p/s: Jangan curi penyepit ampaian mak korang plak !

LATIF IBRAHIM MENINGGAL DUNIA AKIBAT SAKIT JANTUNG

Salam takziah admin ucapkan kepada keluarga Allahyarham penyanyi veteran Latif Ibrahim yang kembali ke rahmatullah petang tadi..semoga rohnya di tempatkan di kalangan orang yang soleh...amin..

 



Latif Ibrahim
 

PETALING JAYA: Penyanyi Abdul Latif Ibrahim,62, atau lebih dikenali sebagai Latif Ibrahim meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) dekat sini, Isnin akibat komplikasi pelbagai penyakit termasuk penyakit jantung.

Adik penyanyi itu Datuk Khatijah Ibrahim berkata, Allahyarham menghembuskan nafas terakhir kira-kira pukul 6.10 petang di samping keluarga termasuk isteri dan anak-anak.

Katanya, jenazah Allahyarham akan dibawa pulang ke rumahnya di AU3, Keramat dekat sini dan akan dikebumikan malam Isnin (malam ini).

Sehingga berita ini ditulis pada Isnin kira-kira pukul 6.30 petang, lokasi pengebumian Allahyarham masih belum dapat dipastikan.

Allahyarham yang turut menghidap kencing manis dan paru-paru dimasukkan ke IJN pada Sabtu lalu.

Selain menyanyi, Allahyarham juga aktif berlakon dan membintangi lebih 15 buah filem termasuklah Hapuslah Air Matamu, Dendang Perantau, Sumber Ilhamku dan Ragam Pemandu.

Filem terakhir Allahyarham ialah 4 Madu arahan A.Razak Mohaideen yang diterbitkan pada tahun 2010.

SENARAI PUSAT PENGAJIAN TAHFIZ SELURUH MALAYSIA

KUALA LUMPUR

Pengetua : Us. Ismail Bin Mina
Dar Al-Quran Wa Al-Hadith
2715, Jalan Permata 22
Taman Permata
53300 Kuala Lumpur
Tel : 03-60642920 

Pengetua : Hj. Saleh Bin Sheikh Othman
Madrasah Bustanul Ulum
D/A Masjid Jamek Sri Petaling
Jalan Radin Anum
Kuala Lumpur

Pengetua : Dr. Hassan Bin Ali
Institut Al-Quran Kuala Lumpur
4B, Jalan 3/71 B
Pinggir Taman Tun Dr. Ismail
Kuala Lumpur 

SELANGOR

Pengetua : Ustaz Towil Bin Juraimi
Maahad Tahfiz Al -Quran Wal Qiraat
Lil Banin, Istana Alauddin
Bandar, 42700 Banting
Kuala Langat
Tel : 03-8502924
Fax : 03-8502932

Pengetua : Hajjah Siti Muriseh Binti Md. Yatim
Maahad Tahfiz Al -Quran Wal- Qiraat
Lil Banat, Lot 4213, Jalan Klinik 
Kampung Bukit Naga 
42450 Klang 
Tel : 03-3210014

Pengetua : Ainuddin Bin Abdul Wahid
Maahad Tahfiz Kiblah
Lot 3690 - 1, Jalan Tok Dagang
Sungai Merab Jaya
43000 Bangi
Tel : 03-8261317

Pengetua : Hj. Anuar Bin Mahad
Maahad Tahfiz Darul Quran
No. 169, Kg. Sg. Buaya
48010 Rawang
Tel : 03-6081002

Pengetua : Dr. Jamaludin Bin Muhamad
Maahad Tahfiz Al-Munawwarah
Kg. Kamansah Dalam 
Hulu Klang
68000 Selangor
Tel : 012-2079252 

Pengetua : Hj. Hassan Sazili Bin Hj. Ahmad Shuhod
Maahad At-Tarbiah Al-Islamiah (Pondok Moden)
Pekan Pt. Baru
45100 Sg. Air Tawar
Sabak Bernam
Tel : 03-8836984

Pengetua : Hashimee Bin Hashim
Maahad Tahfiz Al-Itqan
No. 20, Jalan Nirwana 12
Taman Nirwana
68000 Ampang
Tel : 03-9821445

Pengetua : Hj. Mohd. Isa Bin Hj. Sarman
Institut Tahfiz Saba'
Lot 415, Off Jalan Besar
Kulau Kubu Bharu
Kerling,Mukim Kerling,Hulu Selangor. 
Tel : 03-7474000

Pengetua : Hj. Mohd. Maarof Bin Hj. Nasruni Al-Hafiz
Akademik Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat
No. 5-21, Jalan Salak Tinggi
1C/9, Medan 88
Bandar Baru Salak Tinggi
43900 Sepang
Tel : 03-8463748

Pengetua : Che Sam Bin Ismail
Sekolah Tahfiz Qiraati Ain Lam Mim
No. 31, Jalan 2 (Belakang Surau)
Taman Kajang Baru
Sungai Jelok
43000 Kajang
Tel : 03-8371837

Pengetua : Mohd. Asimoni Bin Hj. Ehsan
Sekolah Tahfiz ABIM Al-Firdaus
Lot 1872, Batu 7
Jalan Meru
41050 Klang

Pengetua : Hj. Zaid Bin Hj. Abdullah
Madrasah Tahfiz Al-Quran
D/A Surau Seksyen 3
43000 Shah Alam
Tel : 03-5501784

Pengetua : Hj. Sulaiman Bin Hj. Salleh
Maahad An Nur Al-Islami Masjid Baroh,
Kg. Sg. Kanan
45000 Tanjung Karang
Tel : 03-8792737

Pengetua : Hj. Shaari Bin Nasir
Raudhah Tahfiz Al-Quran, Masjid Al-Ehsan Sg. Serai, Bt.11
Jalan Hulu Langat
43100 Hulu Langat
Tel : 03-9042907

Pengetua : Hj. Jemari Bin Ngarif
Maahad Tahfiz Al-Quran Wa Ummudahi
Teluk Hj. Yusuf Baroh
45300 Sungai Besar
Tel : 03-8842849

Pengetua : Us. Mohd. Sharif Bin Musa
Maahad Tahfiz Ummul Qura
Kg. Teluk Mufrad
Sg. Air Tawar
45100 Sabak Bernam
Tel : 03-8836493

Pengetua : Hj. Abd. Rahman Bin Hj. Ibrahim
Maahad Tahfiz Quran Wal Qiraat
Pusat Dakwah Islamiah
B.B. 206
45800 Jeram
Tel : 03-8748912

Pengetua : Hj. Nail Bin Jiram
Sek. Agama Rakyat Tahfiz Al-Quran
Simpang 3, Loji Sg. Limau
45300 Sg. Besar
Tel : 03-8843280

Pengetua : 
Martah Lil-Banat 
Lot 4213 Jln Klinik, 
Kg. Bukit Naga Seksyen 32 
40000 Shah Alam 
Tel : 03-51610014

Pengetua : 
Martah Lil-Banin 
Istana Alauddin, Kg. Bandar 
42700 Banting, 
Kuala Langat 
Tel : 03-312202924

Pengetua : Hj. Jemari Bin Ngarif
Maahad Tahfiz Al-Quran Wa-Ulumuddin 
Jalan Tebuk Hj. Yusof 
45300 Sg. Besar 
Tel : 03-8846516

Pengetua : Mohamed Sulong Bin Jamaluddin
Maahad Tahfiz Muhammadiah 
Bt. 5 1/2, Panchang Bedena 
45400 Sg. Besar 
Tel : 03-8842629

Pengetua : Musa Bin Hj. Hassan
Sek.Agama Tahfiz Al-Quran 
Surau Simpang Tiga 
45300 Sg. Besar 

Pengetua : Hj.Mohd Amin Bin Hj. Abdul Aziz
Sek. Agama Men. Rakyat 
Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat, Pusat Dakwah Islamiah 
Bt.18 1/2, Jeram, 
Beg Berkunci 206, 
45800 Jeram 
Tel : 03-8748912

Pengetua : Mohd Hanefa Bin Hussin
Madrasah Hafiz 
No.2 Wisma Hafiz,
Jln Batu Tiga 
41300 Klang 
Tel : 03-3425872 

Pengetua : Puan Rokaya Binti Ibrahim
Maahad Tahfiz Nurul Iman 
Surau Nurul Iman, 
Persiaran Minang 2, 
Taman Minang, 
56000 Cheras 
Tel : 03-9118758

Pengetua : 
Institut Tahfiz Malaysia Sudan 
Lot 1276 Jln. Rahmat, 
Kg. Teras Jernang, 
43000 Kajang

Pengetua : Wan Ahmad Bin Hj. Wan Daud
Sek. Tahfiz Raudatul Mujawwidin 
No.9 Lot 1672 Jln Nazir, 
Sg. Ramal Dalam 
43000 Kajang 
Tel : 03-8372122

Pengetua : Hj.M. Shafie Bin M. Amin
Sek. Ren. Tahfiz At-Tazkirah 
No.1 Jln. Hilir 3, 
Taman Sri Angsana Hilir 
55100 Kg. Pandan 
Tel : 03-9815377

Pengetua : Mohammad Sahar Bin Mat Din
Kelas Tahfiz Al-Quran 
R.K.T Sg. Merab Kajang 
D/A Kg. Sg. Ramal Dalam 
Peti Surat 27 
43007 Kajang 

Pengetua : Zainal Abidin Bin Mohd Yusof
Sek. Ren. Tahfiz Bestari 
No.38 Jln.Suasana 4/2, 
Bandar Tun Hussein Onn 
43200 Cheras 
Tel : 03-90749475

Pengetua : 
Maahad Tahfiz Az-Zahrah 
Lot 2239, Bt. 18 1/2, 
Kg. Perdik Lubuk Kelubi
43100 Hulu Langat 
Tel : 03-4572960

Pengetua : Dr. Hj. Jamil Bin Suradi
Kelas Tahfiz ABIM 
Surau Fasa 1, 
Taman SeriKembangan 
43300 Seri Kembangan 

Pengetua : Sariffa Anon Binti Khalid
Institut Latihan Menghafaz Al-Quran UMMI (ILMU), 
No. 14 Jln SS 5/1 Kelana Jaya, 
47301 Petaling Jaya 
Tel : 03-78758284

Pengetua : Ismail Bin Mat Derus
Madrasah Tahfiz Al-Quran 
Kg. Bukit Lanchong, Lot 591(1) 
Kg. Bukit Lanchong 
40000 Shah Alam 
Tel : 03-5431329

Pengetua : Shahar Bin Ahmad
Maahad Tahfiz Sumal 
Lot 3257, Jln Sg. Buloh 
Bt. 15, Kg. Paya Jaras Hulu, 47000 Sg. Buloh 


Pengetua : Hj. Azlan Bin Khalili
Maahad Tahfiz Al-Islahi 
Surau Al-Islah, Jln Paladium 3, 
7/33C, Seksyen 7, 
40000 Shah Alam 
Tel : 03-5502640

Pengetua : Rameli Bin Musa
Dar-Al-Quran Wa Al-Hadith, 
2705 Jln Permata 22, 
Taman Permata, 
53300 Kuala Lumpur 
Tel : 03-4073277

Pengetua : Abdul Aziz
Kelas Tahfiz ABIM 
No. 49A Jln 10/4, 
Taman Sri Gombak, 
68100 Selangor 
Tel : 03-6880736

Pengetua : Ku Hasmadi Bin Ku Jahaya
Sek. Tahfiz Darul Maarif 
37 & 39,Jln Pusat BCH 1/1
Bandar Country Homes 
48000 Rawang 
Tel : 03-4338499

Pengetua : Hj. Ibrahim Bin Tahir
Maahad Al-Ridhuan Let Tahfiz 
Zil Quran Wa Ulumuddin 
Masjid Al-Ridhuan 
Bt. 7 1/2 
Jln Hulu Klang, 68000 Selangor

Pengetua : Hj. Mohd Kassim Bin Othman
Darul Huffaz (Tahfizul Quran) 
105 Pinggiran Ukay, 
Jln Hulu Klang 
54200 Kuala Lumpur

Pengetua : Kamaluzaman Bin Mohd Jam
Kelas Tahfiz Al-Quran As-Sajidin 
JKR 1033, 
Bangunan Lama Masjid As-Sajidin, 
Jln Besar Hulu Yam 
44300 Batang Kali 
Tel : 03-8971561

PERAK

Pengetua : Syeikh Muhammad Nor Bin Mansur Al Hafiz
Maahad Tahfiz Al-Quran 
Perak Darul Ridzuan
Bangunan Addin
Kg. Melayu
Jalan Lapangan Terbang
31350 Ipoh
Tel : 05-3124557
Fax : 05-2548853

Pengetua : Us. Mohd. Amin Bin Aziz
Maahad Tahfiz Al-Quran Wal Qirrat Addin
Kg. Tualang Sekah
31200 Malim Nawar
Tel : 05-4773473

PULAU PINANG

Pengetua : Ustaz Abda Rahim Bin Haji Awang
Maahad Tahfiz Al Quran Wal Qiraat
Negeri Pulau Pinang
D/A Bersebelahan Masjid Negeri
Jalan Air Hitam
11400 Pulau Pinang
Tel : 04-8272216
Fax : 04-8272577

KEDAH

Pengetua : Ustaz Kadri Bin Haji Abd Hamid
Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri Kedah
Jalan Sultanah
05350 Alor Setar
Kedah Darul Aman

Pengetua : Hj. Abu Bakar Bin Amal
Darul Uloom Al-Hilmiah
197, Batu 7, Titi Besi
Kepala Batas, Alor Setar

Pengetua : Dato' Hj. Tajuddin Bin Hj. Abd. Rahman
Sek Men Agama Nahdah Hasanah Melete, KM 34,
Melele, Jalan Kodiang
06100 Kodiang
Kedah Darul Aman
Tel : 04-9251926

Pengetua : Dato' Hj. Tajuddin Bin Hj. Abd. Rahman
Sek Men Agama Nahdah Hasanah Melete,
KM 34, Melele, Jalan Kodiang
06100 Kodiang
Kedah Darul Aman
Tel : 04-9251926

Pengetua : Siti Amanatol Choiriyah
Maahad Tahfiz Al-Quran Ummal Qurra (P)
No. 8, Kg. Alor Nibong
08500 Kota Kuala Muda
Kedah Darul Aman
Tel : 04-4376030

Pengetua : Syeikh Fakhrurazi Bin Salleh
Sekolah Agama Dasir
Kg. Sg. Jagung
08000 Sungai Petani
Kedah Darul Aman
Tel : 04-4221606

Pengetua : Hj. Alias Nasri Bin Hj. Muhmud
Maahad Tahfiz Dan Pengajian Islam (ABADA)
Lot 2853, Kompleks Balai Islam
Masjid Omar Zuhdi, Parit Panjang, 
09200 Baling
Kedah Darul Aman
Tel : 04-4761744 
Fax : 04-4761744

PERLIS

Pengetua : Ustaz Ahmad Bin Hj.Osman
Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat
Yayasan Islam Perlis
B-10, Jalan Pengkalan Asam
01000 Kangar
Tel : 04-9769696
Fax : 04-9767169

Pengetua : Tuan Hj. Abdullah Bin Husin 
Maahad Tahfiz Al -Quran Nurul Saadah 
Titi Beratap, Bohor Mali 
02700 Simpang 
Perlis
Tel : 04-9807384


NEGERI SEMBILAN

Pengetua : Hj. Mohd. Ali Bin Tajid
Maahad Ahmadi
73200 Gemencheh
Negeri Sembilan
Tel : 06-4316053
Fax : 06-4317320 

MELAKA

Pengetua : Hj. Sulaiman Bin Hj. Daud
Maahad Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat
Km 12, Kg. Bukit Pagoh
75460 Pernu
Melaka
Tel : 06-2618131
Fax : 06-2618131

JOHOR

Pengetua : Us. Mohd. Darus Bin Serani
Maahad Tahfiz Al-Quran 
Negeri Johor
No. 200, Jalan Abd. Rahman Andak
80100 Johor Bahru
Tel : 07-2357101 / 2358034

Pengetua : 
Madrasah Nasihun Amin 
PRD 119 Parit Raja Darat 
Jalan Dato' Hj.Kosai 
84000 Muar, Johor Bharu
Tel : 013-6256911 / 019-6686351

Pengetua :
Maahad Tahfiz Al-Quran Al-Akhyar 
Lot 2697, Jalan Nong Chik
80100 Johor Bharu
Tel : 07-2262529

Pengetua :
Tahfiz Al-Quran Darul Tuba 
1660 Jalan Bidara 5 
Taman Tangkak Jaya, Tangkak 
84000 Muar 
Johor Bharu 
Tel : 07-9785470

Pengetua : 
Sek. Ren. Tahfiz Al-Quran Ar Ruhama' 
No.10, Jalan Abd. Rahman Andak 
80100 Johor Bharu
Tel : 07-2239715

Pengetua : 
Madrasah Tahfiz Al-Quran Batu Pahat 
28, Jalan Lim Yew Leong
83000 Batu Pahat 
Johor Bharu 
Tel : 07-43674197

Pengetua : 
Madrasah Tahfiz Paris Awang
Parit Awang Yong Peng Batu Pahat
(Cawangan Batu Pahat)
Johor Bharu
Tel : 07-4374179

Pengetua : 
Institut Tahfiz Al-Iman
No.24, Jalan Emas 24
Taman Sri Putri, Skudai
81300 Johor Bharu
Tel : 07-5216457

Pengetua : 
Madrasah Tahfiz Sinaran Baru 
Lot 3648 Lorong langsat
Kampung Sinaran Baru
Kempas Lama 
81300 Johor Bharu
Tel : 07-2351480

Pengetua :
Madrasah Nurul Ar Dhain 
63-2 Ting.1 & 2
Jalan Sulaiman 
84000 Muar
Tel : 06-9526486

Pengetua : 
Markaz Ad-Dirasat Al-Islamiah Wa Al Arabiah(Marsah)
Jabatan Tahfiz Al-Quran
Jalan Gertak Merah
80000 Johor Bharu
(Tajaan Jabatan Agama Johor)

Pengetua : 
Madrasah Tahfiz Al-Quran 
74, Jalan Haji Mansor
Kg. Air Merah
86800 Mersing
Tel : 07-7991912

Pengetua :
Kelas Tahfiz Kampung Sawah Dato'
Masjid Kampung Sawah Dato' 
Km 5, Jalan Endau Mersing

Pengetua : 
Kelas Tahfiz An Nur
Surau An Nur Kesang Laut
Jalan Kesang Laut,
Muar, Johor Bharu 

Pengetua :
Kelas Tahfiz Kampung Jawa
Masjid Kampung Jawa
Pekan Jabi Segamat 

Pengetua :
Kelas Tahfiz Sulir
Masjid Kampung Sulir
85000 Segamat
Johor Bharu

Pengetua :
Tahfiz Akademik Rahbaniah
Kampung Parit Ahmad
Parit Sulong, Batu Pahat
Johor Bharu

PAHANG

Pengetua : Us. Hj. Zulkifle Bin Hj. Ali
Maahad Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat
Masjid Negeri,
25000 Kuantan,
Pahang Darul Makmur
Tel : 09-555818
Fax : 09-554335

Pengetua : Abd. Hamid Bin Busu
Maahad Darul Tahfiz Al-Quran
Kg. Sungai Badak,
Jalan Benta,
27200 Jerantut
Pahang Darul Makmur
Tel : 09-2661124

Pengetua : Us. Kamarudin Bin Amri
Maahad Tahfiz Al-Quran Temerloh
D/A Sek. Agama Tarbiah Kerdau
28000 Temerloh
Pahang Darul Makmur

Pengetua : Us. Mokhtar Bin Senik
Pondok An-Nur
DJ 144, Kg. Kuala Penor
26060 Kuantan
Pahang Darul Makmur

Pengetua : Al-Hafiz Ahmad Hamizi Bin Abdul Ghani
Madrasah Asyraful Madaris 
(Tahfiz Quran)
Lot 1581, Kg. Darat Bukit Gelugor
26100 Beserah, Kuantan
Pahang Darul Makmur

Pengetua : 
Maahad Tahfiz Al-Quran Temerloh
Kg. Berhala Gantang,
28000 Temerloh
Pahang Darul Makmur

Pengetua : 
Madrasah Ittihadiah Tadrijul Quran
Kg. Relai,
27200 Kuala Lipis
Pahang Darul Makmur

Pengetua : 
Kelas Tahfiz Al-Quran
Tengku Ampuan Afzan
Istana Putih
26600 Pekan
Pahang Darul Makmur

KELANTAN

Pengetua : SS. Dato' Hj. Mohd Noor Bin Ibrahim
Maahad Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat
Majlis Agama Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan
Jalan Sultan Yahya Petra
Lundang, 15200 Kota Bharu

Pengetua : Hj. Hasan Bin Hj. Mohamad 
Madrasah Tahfiz Al-Quran
Dusun Muda, Tapong
10100 Kota Bharu

Pengetua : Us. Abdul Salam @ Nawi Bin Abdullah
Maahad Tahfiz Al-Quran
Parit 481, Jalan Hospital
15400 Kota Bharu

Pengetua : Us. Mohd Mansor Bin Hj. Daud
Maahad Tahfiz Al-Quran
Yayasan Islam Kelantan
18800 Pulai Condong
Tel : 09-7878916

Pengetua : Us. Zulkifli Bin Ismail
Madrasah Tahfiz Al-Quran
Tanah Merah, B 959
Jalan Ismail Petra
17500 Tanah Merah

Pengetua : Us. Mohd. Subki Bin Hj. Abd. Rahman
Maahad Tahfiz Al Quran Wal Qiraat
Jalan Sek. Keb Sri Kiambang
Repek, 17070 Pasir Mas

Pengetua : Dr. Ahmad Burhanuddin Bin Dato' Haji Mohd. Nasir
Institut Al-Balaqhul Mubin
Rong Cherak
17000 Pasir Mas

Pengetua : Us. Hasbullah Bin Mohamad
Maahad Tahfiz Ummul Qura'
Pondok Kolam
18400 Melor

Pengetua : Us. Khairizal Bin Abdullah
Maahad Tahfiz Al-Quran Al-Bukhari
Masjid At-Taqwa
Cherong Ruku, Semerak
16700 Pasir Puteh

TERENGGANU

Pengetua : Ustaz Haji Omar @Abd Rahman Bin Ibrahim
Maahad Tahfiz Al-Quran
Negeri Terengganu
Padang Midin
21400 Kuala Terengganu
Tel : 09-6193302

Pengetua : Tuan Haji Ramli Bin Hj. Muda
Madrasatul Quran 
Kubang Bujok
Serada, Terengganu
Tel : 09-6193016
Fax : 09-6193020


SABAH

Pengetua : Tuan Haji Asmali Bin Bachi
Maahad Tahfiz Quran Negeri Sabah
D/A Masjid Ugama Islam Sabah
Peti Surat 11666
Wisma MUIS
28008 Kota Kinabalu
Tel : 088-231464
Fax : 088-2267097
 

About Me

My Photo
what can i say?? i'm unique & i'm not like other gurls.. i am myself.. just me!!

Newsletter

We’ll keep you informed and updated

MyInstaShop

Followers